Webshop conversie; wat is het en hoe te verbeteren?

Wanneer een bezoeker van een webshop een bestelling plaatst, wordt dit gezien als een conversie. Voor websites kan dit doel anders zijn, hierbij kan het wenselijk zijn dat een bezoeker bijvoorbeeld een offerte aanvraagt of contact met de onderneming opneemt middels het invullen van een contactformulier.

Welk conversiepercentage is goed voor een webshop of hoe verbeter je het aantal conversies? Wij leggen het graag uit!

Wat is een goed conversiepercentage?

Bij het stellen van deze vraag in Google is veelal het antwoord 3 tot 4% wanneer we spreken over een optimale conversiepercentage voor een webshop. Vrij vertaald betekent dit dat van de 100 webshopbezoekers 3 tot 4 bezoekers daadwerkelijk een bestelling plaatsen.

Echter geldt dit ideale getal uiteraard niet voor elke webshop in iedere branche. Er dient onder andere rekening gehouden te worden met het type product wat aangeboden wordt en of dit seizoensgebonden is, in welke regio de potentiële klant zich bevindt en of er al online naamsbekendheid is gegenereerd.

De vraag die eigenlijk iedere online ondernemer moet stellen is; Heb ik goede conversies en kan ik deze verbeteren?

Het meten van de online omzet

Het meten van de gemiddelde online omzet van een webshop is eenvoudig, hieronder een rekensom;

Het aantal online bezoekers X de gemiddelde orderwaarde X het conversiepercentage = de totale online omzet

In cijfers is het wellicht duidelijker vertaald;

20.000 bezoekers per maand X gemiddeld € 150 per order X conversiepercentage van 1,5% = Online omzet webshop € 45.000,-

Stel dat in bovenstaand voorbeeld de totale inkoopkosten en de overige kosten € 25.000,- bedraagt. De totale winst is dan € 20.000,-. Dit bedrag kan voor veel online ondernemers al flink winstgevend en daarmee succesvol zijn met een conversiepercentage van “slechts” 1,5%! Een goede conversiepercentage kan dus voor iedere onderneming anders zijn.

Tips om de conversiepercentage te verhogen

Wanneer de online omzet of winst van een webshop verhoogt moet worden, dan moet dus een van de drie elementen in de rekensom verbeterd worden. Simpel gezegd; wanneer de conversiepercentage van 1,5% stijgt naar 3% zorgt dit automatisch voor een verdubbeling van de omzet!

Hieronder enkele handige tips om de conversiepercentage te verhogen;

  • Maak voor elke relevante zoekopdracht of zoekterm een geoptimaliseerde landingspagina of verbeter een bestaande landingspagina met bijvoorbeeld een duidelijke CTA (call to action)
  • Verbeter productdetailpagina’s met o.a. duidelijke productfoto’s, heldere prijzen en kortingen en uitgebreide product specificaties
  • Wees kritisch op het check-out proces! Visualiseer deze om het voor de klant duidelijk te maken welke stappen er gevolgd moeten worden totdat een bestelling volledig is voltooid inclusief betaling
  • Maak gebruik van recensies of reviews om het vertrouwen van de bezoeker en de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google te verhogen
  • Verstuur periodiek een nieuwsbrief met onder andere informatie en relevante producten naar bestaande klanten
  • Meet het gebruik van de webshop en de vindbaarheid in tools zoals Google Analytics en analyseer deze

Hulp nodig bij conversieoptimalisatie?

Onetoweb is gespecialiseerd in het bouwen en optimaliseren van succesvolle webshops en e-commerce platformen. Heeft u hulp nodig bij conversieoptimalisatie, het verbeteren van uw webshop of applicatie? Of wilt u graag meer informatie hierover?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Berry Honing • Frutoria

Onze activiteiten gaan al terug tot 1906. Dat betekent dat je jezelf zo eens in de zoveel tijd opnieuw moet uitvinden. Onetoweb helpt ons daar nu bij. Onze webshops worden het verzamelpunt van alles: website, orderplatform en informatievoorziening. En dát in vijf talen. Aroma’s worden over de hele wereld gebruikt. Ook voor de industrie kan de oplossing van Onetoweb van grote waarde zijn!

Copyright© Onetoweb 2020 | Alle rechten voorbehouden