Wat is website usability en hoe gebruiksvriendelijk is uw website?

Het gebruiksgemak van een webshop of website wordt ook wel aangeduid met de term usability. Een website kan namelijk voor omzet zorgen wanneer deze gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker en vooral voor uw doelgroep. Maar wat is usability en hoe gebruiksvriendelijk is de website van uw onderneming?

Wat is usability?

Website of applicatie usability is een samenvatting van de online gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker of bezoeker, en dan met name de bediening en navigatie. Hoe eenvoudig is uw webshop of applicatie?

Of een website gebruiksvriendelijk is, worden er een aantal basisvragen gesteld.

  • Is bijvoorbeeld de menustructuur duidelijk en logisch opgebouwd?
  • Zijn belangrijke producten of diensten binnen maximaal 3 kliks te vinden?
  • Kan er eenvoudig een conversie, bijvoorbeeld een offerteaanvraag of plaatsen van een order, plaatsvinden?
  • Bevat de website een lage drempel om door de bezoeker contact op te kunnen nemen met uw onderneming?
  • Is er een mogelijkheid om meer informatie te kunnen vinden middels een zoekfunctie?

Het belang van gebruiksvriendelijkheid

Uw potentiële klant heeft uw website gevonden via de zoekmachines, directe link of wellicht via een advertentie. Nu is het belangrijk dat deze bezoeker blijft op de website!
En vervolgens dat deze bezoeker de informatie kan vinden waarnaar hij op zoek is en vooral dat hij aangezet wordt om een actie te ondernemen. Wanneer een webshop of website niet gebruiksvriendelijk is zal een bezoeker deze binnen enkele seconden verlaten.
En wat nog erger is, hij zal niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn om de website nogmaals te bezoeken! Het belang van een gebruiksvriendelijke website of applicatie is dus essentieel voor uw leadgeneratie én voor uw omzet.

Lees ook; Aan welke eisen moet een goede website moet voldoen?

Is mijn website gebruiksvriendelijk?

U kunt zelf al een aantal aspecten controleren van uw website of deze gebruiksvriendelijk is voor uw doelgroep. Hoe meer een website goed is ingericht op usability, hoe groter de kans dat een bezoeker uw klant wordt.
Hieronder hebben wij een aantal belangrijke eisen opgesomd.

1 Het laden van een website

Binnen enkele seconden moet een website of applicatie volledige operationeel zijn. Test de laadsnelheid zelf met de gratis tool van Google. Deze tool geeft een gedetailleerd overzicht wat er niet goed functioneert met heldere adviezen

Google Page Speed

2 Gebruik zoektermen in het navigatiemenu

Uw bezoekers denken vooral in zoektermen wanneer ze navigeren door het menu van de website. Gebruikt u ook korte en bondige termen als menu-items? Bijvoorbeeld “55 inch Televisie” in plaats van “Beeld en geluid”. Hiermee wordt het niet alleen direct duidelijk op welke pagina de bezoeker terecht is gekomen maar ook zoekmachines kunnen hierdoor de pagina beter indexeren.

3 Maak alle informatie vindbaar

Maakt u het vooral ook makkelijk voor uw bezoeker?
Belangrijke items of informatie die u niet kunt opnemen in het menu wilt u wel vindbaar maken voor uw doelgroep. Een ideale webshop of website bevat een zoekfunctie of zoekbalk zodat de bezoeker zelf op zoek kan gaan.

4 Duidelijke contactmogelijkheden

Wanneer een bezoeker geïnteresseerd is in uw producten of diensten wil hij overgaan tot actie. Op elke pagina, als menuitem of vaste positie binnen de website moeten de contactgegevens, of contactmogelijkheden zoals chat of e-mail, van uw bedrijf benaderbaar zijn.

5 Duidelijke formulieren

Een formulier op een website zorgt ervoor dat een bezoeker op een voor hem ideaal moment contact met u kan opnemen. Dit kan bijvoorbeeld een offerteaanvraag of een inschrijfformulier zijn. Onnodige velden, onduidelijke of te veel vragen kunnen er helaas voor zorgen dat uw potentiële klant hier afhaakt. Wees kritisch en vooral bondig!

Wij kunnen u helpen

Wilt u dat wij u helpen om usability toe te passen op uw huidige website? Of wilt u hierin geadviseerd worden? Onetoweb kan u helpen!

John van Os • Een Groenewereld

Met mijn webwinkel verkoop ik natuurlijke en biologische producten van kleine familiebedrijven die ambachtelijk werk leveren. Mijn producten bestaan uit verzorgingsproducten, hydrolaten en etherische oliën. Daarnaast verkoop ik ook parfums, wierook en zepen. Ik werk inmiddels al zeven jaar samen met Onetoweb en we hebben die zeven jaar veel intensief contact gehad. Als er iets is kan ik altijd bellen en wordt het probleem direct opgelost. Wanneer ik een voorstel heb voor mijn webshop wordt dit altijd serieus in behandeling genomen. De samenwerking en het contact zijn altijd goed.

John van Os - eigenaar, Een Groene Wereld

Copyright© Onetoweb 2024 | Alle rechten voorbehouden